Alle NyheterGolfnytt

Leder: Hallvard Kvande     Nestleder:  Oddvar Væge     Kasserer:  Kristin Røen
Sekretær:  Svein Forberg,     Styremedlem:  Dagrun Dyrnes Stromberg
Varamedlemmer:  Stian Kooyman og Geir Berntsen
Surnadal Golfklubb – stiftet 14.august 2000 – ble i 2004 innmeldt i Norges Idrettsforbund og
Paraolympiske komitè (NIF) og Norges Golfforbund (NGF).  Klubben er dermed et ordinært idrettslag representert i Surnadal Idrettsråd.

Litt tilbakeblikk på året 2015
Etter dugnad med fjerning av is på greener, ble hullflagg utplassert allerede 6.april  –  og de ivrigste spillerne var i gang .
Brukt såmaskin ble innkjøpt, greener resådd 11.april.
Med en heller kald april og mai – snøbyger innimellom – tok det noe tid før forholdene var optimale.
Maskinparken så bedre ut enn noen gang.  En del gammelt, men godt passet på og vedlikeholdt!
Innkjøp og montaje av automatisk vanningsanlegg var det viktigste/største investeringsobjekt for 2015.  Dette prosjektet var fullført 2.juni.
I klubbhus ble det ryddet plass og installert ny oppvaskbenk med varmtvann.
Banedrift
En kald og våt sommer vanskeliggjorde optimale forhold til enhver tid.
Selv med dårlige værforhold, har banen det meste av året hatt god kvalitet.  Riktignok en del våte partier etter de verste regnværsperioder.  Også i 2015, har en leid inn to ungdommer til fairwayklipping.  Ellers har klippegjengene fungert meget bra i arbeid med semiroughklipping, klipping av drivingrange og ballplukking.
Banesjefene Geir og Stig har stått på med oppofrende arbeid,og oppmøte ved dugnader har også vært tilfredsstillende. Mye godt arbeid også utført på vedlikehold av greener og maskiner.
I overkant tungt lass med dress-sand ble hentet oppe i Trøndelag, takk til sjåfør Bjørn og den ekstra armod han desverre fikk underveis.
To traktorlass med bunkersand hentet fra grustak i Oppistua Sæter, ekstra dugnad med rydding og sandfylling av bunkerer vart deretter gjennomført før regional juniorturnering tidlig i september.

Årets «krafttak» var opplegg av automatisk vanningsanlegg.  Etter god dugnadsinnsats kom dette på plass og gir gode forutsetninger for  mindre arbeid og bedre greener.

Kioskdrifta med servering i helger og ved turneringer har Marit og Anne Kristine organisert som  tidligere år.
Det er krevende å drive en klubb med kun dugnadsarbeid – men manges innsats gjør at karakteren kan settes til Særdeles Godt .
Sommeren 2015 ble banen reslopet – noe som gav små justeringer.
Sportslige aktiviteter
Årets turneringer fulgte stort sett tidligere opplegg.
Grunnet en dårlig værsommer, hadde en i 2015 desverre noe færre gjestespillere.
Årets «Hole-In-One» sto Anders Fridtjof Røen for, da han den 23.juli la ballen i hullet med 9èr jernet på hull 5.
Årets første VTG kurs ble avholdt 23.-24. mai med hele 11 deltakere – og Geir Garte som instruktør/kursholder.  Annonsert kurs i august ble avlyst p.g.a. for få påmeldte.
Surnadal Sp.bank Challenge avholdt i samme spor gjennom sommeren som tidligere.
I Onsdagsslaget gikk Intersport Olaf Moen Eftf. AS inn som ny sponsor – Intersport Cup.
Vi hadde heller ikke i 2015 noe opplegg med Pro.  Styret har diskutert mulighet for 2016
– kanskje da å avholde med gruppetimer.
Turneringer
Åpningsturnering ble avholdt 2.mai.  Snø var kommet om natta, men forsvant før utslag.
14 deltakere stilte til start.  Vinnerpar Håkon og Odd Sæter foran
Hallvard Kvande/Anders F. Røen.
Flaggturnering 17.mai
Close Race mellom Arne O. Sæter og Kristian Ansnes.  Disse ble dømt helt likt – selv etter omspill med ekstra utslag på hull 1.
Nordea Pair – kvalifisering
20 deltakere stilte til start den 7.juni.
Vinnere:  Sæters med Odd Sæter/Arne O. Sæter          –   43 poeng
2.plass  :  Eagles  med Stian Kooyman/Geir Berntsen   –   38 poeng
Pink Cup  –  13.juni
Det ble en jevn turnering med 19 deltakere –  og kr. 4.900,-  til kreftsaken.
Vinnere:  Stian Kooyman, Knut Haugen og Svein Forberg                –   43 poeng
Fulgt av:  Dagrun D. Stromberg, Geir Berntsen og Arnstein Garte  –  42 poeng
SU-Cup  –  20./21. juni   Mo Golfbane
Etter parmatchene lørdag var stillingen uavgjort.
Etter individuelle matcher søndag sto det 10,5 poeng til hjemmelaget – 3,5 poeng til bortelaget.  Med andre ord en klar seier – seier for 3.år på rad.
Surnadal Open –  27.juni – siste turnering i vårsesongen
Hele 34 deltakere fra til sammen 6 klubber påmeldt. Turneringen spilt som vanlig Stableford.
Vinner klasse 1 Menn:  Arne O. Sæter, Surnadal GK.
Vinner klasse 2 Menn (+22 i HC) :  Gunnar Martin Hole, Kr.sund & Omegn GK.
Vinner klasse 3 Menn (+36 i HC) :  Ola Garte, Tingvoll GK.
Vinner klasse 1 Kvinner:  Dagrun D. Stromberg, Surnadal GK.
Vinner klasse 2 Kvinner:  Siri Vaagland, Surnadal GK.
Men som i fjor kom 2 scrambleturneringer «på sparket» i juli :
«Sommersprell» – parturnering Greensome – 15.juli
Her stilte 14 par til start.  Vinnerpar ble Siri Vaagland/Stian Kooyman med 36 poeng.
På de neste plassene fulgte Edvard Bruset/Øyvind Svinvik  og Bjørnar Dalsegg Sæter/Andreas Dalsegg Sæter – begge parene med 33 poeng.
Julikveldsscramble – 23.juli
Brødrene Andeas/Bjørnar Dalsegg Sæter viste igjen at de har «taket på ball» . . .
Forholdsvis ferske i golfsammenheng, men gikk til topps med gode 43 poeng. På plassene bak fulgte parene Arnstein H. Garte/ Anders Fr. Røen med 41 poeng og Randi Moe Sæter/Kjell Øyen med 40 poeng.
Sponsor for denne turnering :  Laila Eriksen Østbø som fylte år denne dagen – og stilte med premier.  Kanskje en idè for de som fyller år ved senere anledninger?
Thon Hotell Vårsøg – Sommerslaget 2015 – 15.august
Her var det opplegg med 2 klasser.  HC under 16,5 og HC over 16,5.
Klasse 1  – HC under 16,5 – ble vunnet av Kjell Øyen med Geir Berntsen og Geir P. Garte på de neste plasser.
Klasse 2  –  HC over 16,5 – ble vunnet av Randi Moe Sæter  med Gunnar Martin Hole og Øyvind Svinvik på plassene bak.
Drikke/snacks på banen – samt enkel gratis servering på hotellet for de som ønsket etter turneringen. Nok en sponsor som hadde et utmerket opplegg for spillerne, stor takk til hotellet!
Områdefinale Nordea Pairs – 15. august – Stiklestad Golfklubb
Arne O. Sæter og Stian Kooyman  kvalifiserte seg til landsfinalen i Moss – etter 3.plass i områdefinalen.  Stian hadde gått inn på laget for kvalifiserte, men accillesskadde Odd Sæter – som trodde han fortsatt var 25 år og veltrent sideback i fotball . . . .
Presidentens 3 køller – 23.august
Herreklassen vunnet etter imponerende spill av Rune Nikolaisen, Sunndal GK – med netto 66 slag.  Dameklassen fikk vinner Dagrun Dyrnes Stromberg med netto 84 slag.
Klubbmesterskap  29./30. august
Juniorklasse menn vunnet ved    Håkon Sæter    –   80 slag   (18 hull)
Menn  (36 hull)                :  1.  Bjørn Allan Troelsen    –   164 slag
2. Stig Talgø                       –   176  «
3.  Arne O. Sæter               –   177  «
Menn – senior- (36 hull) :  1.  Geir  Berntsen              –   166  «
2.  Geir P. Garte                –   169  «
3.   Kjell Øyen                    –   179  «
Kvinner – senior- (36 hull): 1. Tove H. Garte               –   166  «
2.  Dagrun D. Stromberg  –  180  «

Mens klubbmesterskapet ble arrangert, deltok Stian Kooyman på Stavanger Oilmen`s Golf Tournament.  Han fikk en meget sterk 3.plass i den todagers turneringa, med bare 4 slag over banens par.
Surnadal Sparebank Challenge 2015 – Finale 8. sept.
Turneringa ble spilt over 6 runder – med finale 8.september.
Det var spenning til siste runde i både dame- og herreklassen.

Tove H. Garte forbedret score med 1 slag i siste runde, og ble vinner av dameklassen med 1 slag foran Marit Kvande.  Dagrun D. Stromberg og Randi Moe Sæter delte 3. plassen.
I herreklassen forbedret Allan Troelsen sin sscore med 1 slag i siste runde (birdie på hull 4).
Han ble dermed vinner  –  ett slag foran Geir Berntsen, og to slag foran Trond Håskjold på 3.plass. Snittscorevinnere ble Randi Moe Sæter og Allan Troelsen.
Regional finale i junior tour – søndag 13. september.
Også i år ble vi vist tilliten ved å arrangere turnering for de beste barn og juniorer i Møre og Trøndelag – denne gang også finale. Dessverre ingen deltagere fra egen klubb, men god interesse fra våre medlemmer som tilskuere. Lørdagen arrangerte vi sosialt samvær ved klubbhuset for deltagerne i form av grilling – flott vær og god stemning. Selv om vi skulle ønsket enda flere deltagere, var dette igjen et vellykket arrangement med mange positive tilbakemeldinger fra deltagere og ledere/foreldre.
Finale Onsdagsslaget – Intersport Cup – 23.september.
Etter Onsdagsslaget – arrangert de fleste onsdager gjennom sesongen, var det den 23.sep. klart for finale med 20 deltakere.  Sammenlagtvinnere ble:
Damer:   1.Tove H. Garte  2. Dagrun Dyrnes Stromberg  3. Randi Moe Sæter.
Herrer:   1. Stian Kooyman  2. Geir Berntsen  3. Arthur Melling.
Hjortescramble – 26.sept.
Årets siste turnering  – som vanlig – hjortescramble.
Gjestene fra Sunndal Golfklubb viste seg sterkest.
Duoen Rune Nikolaisen og John Gammelsæter var best, og sikret seieren med solide 45 poeng, og bruttoscore 2 slag under banens par.
Paret Allan Troelsen/Knut Haugen endte på 2.plass – 2 poeng etter, mens banesjefene
Geir Berntsen/Stig Talgø inntok siste pallplass.
Medlemmer
Totalt er det registrert 584 betalende medlemmer pr. 31.12.15. (669 i 2014 og 752 i 2013).
Største gruppe er menn i alderen + 26 år  –  med 359 stk.
Med andre ord en vesentlig nedgang i medlemsmassen også i 2015 – og grunnen er som gjennom de siste år:  Flere og flere klubber har satset på rimelige fjernmedlemskap.
Klubbens største utfordring, er kanskje å få flere av de lokale medlemmer til å gå fra passivt til aktivt medlemskap.  Det er plass til så mange flere på banen . . . .
Vi vil også for 2015 rette stor takk til Emil Naterstad og Egil Andresen for ypperlig jobb ved administrasjon av medlemsmassen.
Sponsorarbeid og markedsføring
Stor takk til alle sponsorer – særlig hovedsponsorene Amfi Drift AS, Pipelife AS, Surnadal Sparebank og Svorka Energi AS.  Fornyelse av disse og noen andre utgående avtaler på gang.
Klubben har på slutten av året fått ny hjemmeside  –  stor jobb som gir kostnadsbesparelser utført av Stian.
Økonomi
Til tross for nedgang i medlemsmassen og reduserte greenfeeinntekter, kan økonomien i klubben betraktes som sunn. Et overskudd på ca 167.500 kr er vi godt fornøyde med.
Hovedgrunnen er nøktern drift og at det meste av arbeidet foregår på dugnad, og ikke minst mye gratisarbeid som legges ned til enhver tid.  Ingen nevnt  –  ingen glemt . . . .
Det som er gjort av investeringer, er også i 2015 finansiert gjennom driften.
Tilskudd fra offentlige(kommunen) gikk i 2015 betydelig ned,  noe vi desverre må påregne blir fasiten også de nærmeste år  . .
Styrets arbeid ellers
I løpet av 2015 er det blitt avholdt 7 styremøter, samt 2 årsmøter/særmøter.
Ordinært årsmøte ble avholdt 23.feb. 2015 og ekstraordinært årsmøte 13.nov 2015.
I tillegg har vi hatt representanter på regionmøter  –  samt møter i Surnadal Idr.råd.
I tillegg til styret, har varamedlem/banesjef Geir Berntsen og varamedlem Stian Kooyman møtt på de fleste styremøter.
Takk for innsatsen
Styret vil til slutt takke alle som har bidratt med arbeide i klubben – for en flott innsats gjennom en sesong med stor aktivitet.